woensdag, mei 17, 2017 - 15:30

Op 15 mei 2017 presenteerde de Nationale Kamer voor Gerechtsdeurwaarders haar jaarverslag 2016.

2016 stond niet geheel verrassend in het teken van de digitalisering van justitie met de uitrol van het centraal register voor de invordering van onbetwiste geldschulden (CROS) en de opstart van de e-betekening. Anderzijds was het ook het jaar van de communicatie, traditioneel nochtans gepercipieerd als de achillespees van de beroepsgroep. In 2016 kwamen een aantal projecten op kruissnelheid, zoals de pop up-gerechtsdeurwaarder die op vrijwillige basis gratis advies geeft in Brusselse sociale organisaties, de werkgroep helder taalgebruik in akten en de ontwikkeling van de solvabiliteitsbarometer die een beeld geeft over de omvang en de evolutie van de schuldenlast in België. Op deze manier krijgen beleidsmakers een extra hulpmiddel in de bestrijding van de schuldproblematiek.

In 2016 bouwde de NKGB verder aan de digitalisering van haar beroep. Digitalisering laat immers niet alleen toe om sneller, efficiënter en klantgerichter te kunnen werken. Deze evolutie zorgt er ook voor dat in tegenstelling tot wat men zou denken, de gerechtsdeurwaarder nog meer zijn focus kan leggen op het persoonlijke contact met de burger.  “Door het papieren werk voor een groot deel te digitaliseren, komt er meer tijd vrij om ons toe te leggen op de essentie van ons beroep: persoonlijk contact met burger en bedrijf als eerste gezicht van justitie. In die zin is de digitalisering voor ons dan ook geen doel, wel een middel.”, aldus Marc Brackeva, voorzitter van de NKGB.

Enkele sfeerfoto's van de voorstelling:

Jaarverslag - Rapport annuel 2016

Bent u particulier of professioneel (bedrijf/gerechtsdeurwaarder/advocaat/…)

Particulier Professioneel Sluiten